Protectia solara pe timpul iernii (informatii utile)

ce este apa de mare


 

 

 

Importanta protectiei solare pe timpul iernii

 

 

 

Cu toate ca zilele insorite si calduroase de vara par a fi departe, nu ar trebui sa neglijam importanta protectiei solare. Ba chiar mai mult, iarna poate ascunde capcane neasteptate atunci cand vine vorba de expunerea la radiatiile ultraviolete ale soarelui. Desi temperaturile scad si hainele cu maneci lungi devin normale, lumina solara si reflexiile ei pot pune la incercare sanatatea pielii noastre in aceasta perioada rece a anului. In acest articol, vom explora de ce protectia solara in timpul iernii este la fel de importanta precum cea din sezonul cald si cum sa va pastrati pielea sanatoasa si protejata in ciuda frigului si a norilor.


1. De ce este importanta protectia solara in timpul sezonului de iarna, atunci cand soarele nu este la fel de intens ca vara?

Se pare ca tindem sa asociem protectia solara cu perioada calda de vara si cu vacantele insorite, insa chiar daca temperaturile sunt mai scazute in perioada de iarna, efectele nocive ale expunerii solare continua si in aceasta perioada.

In primul rand, este important sa retinem faptul ca senzatia de caldura pe care o simtim atunci cand stam la soare este data de radiatia infrarosie, nu de razele UV, ceea ce inseamna ca nu este necesar sa fie cald afara pentru a experimenta efectele daunatoare ale razelor solare. 

Protectia impotriva razelor UVB
Intr-adevar razele UVB, responsabile de arsuri solare si aparitia cancerelor cutanate, sunt mai reduse in perioada iernii, insa situatia se schimba radical daca a nins sau daca practicam sporturi de iarna.
In timp ce apa reflecta doar aproximativ 10% din razele UV, nisipul aproximativ 10-15%, zapada reflecta pana la 80-90% din radiatia solara, asemanator unui reflector gigant, astfel radiatia la care suntem expusi este aproape dublata. 
In plus, radiatia solara creste pe masura altitudinii, cu 10-12% cu fiecare 1000 m urcati, crescand importanta protectiei solare pentru iubitorii de munte si pentru cei care practica sporturi de iarna. Asadar, sa nu uitam sa luam cu noi in bagaj protectia solara cand mergem la munte, incat sa nu lasam ca o arsura solara sa ne strice buna dispozitie.

Protectia impotriva razelor UVA
Razele UVA sunt prezente relativ constant pe toata perioada anului. Razele UVA sunt principalele raze solare responsabile de fotoaging - procesul cumulativ de imbatranire dat expunerea la soare. Cu fiecare expunere solara se produc radicali liberi la nivelul celulelor pielii si mutatii ale ADN-ului celular,  care se traduc prin reducerea productiei de colagen si elastina, scaderea elasticitatii pielii, ducand la aparitia accelerata de riduri si pete pigmentare. De asemenea,  ele contribuie alaturi de razele UVB  si la aparitia cancerelor cutanate.
Nici zilele innorate nu ne protejeaza complet de radiatia UV. Norii reduc radiatia infrarosie (care cauzeaza senzatia de caldura), insa nu impiedica complet transmiterea razelor UV (in special a razelor UVA). In caz de nori dispersati aproximativ  89% din radiatia solara ajunge pe pamant, iar in cazul cerului noros aproximativ 30%. Deci chiar si in zilele innorate, in care nu vedem soarele, suntem expusi la o cantitate semnificativa de raze UV.

In timp de razele UVB sunt blocate de geamurile de sticla, geamurile conventionale nu blocheaza in intregime razele UVA, din acest motiv este important sa folosim un produs de protectie solara cu spectru larg si cand calatorim cu masina sau chiar daca stam intr-o incapere aproape de un geam.

In concluzie, desi perioada de iarna ne ofera o falsa senzatie de siguranta prin lipsa caldurii si a zilelor cu mai putin soare, in realitate fiecare zi fara protectie solara duce la acumularea de daune la nivelul pielii. Practic, daca folosim protectie solara doar in sezonul cald, adunam anual 4-5 luni de fotoimbatranire. De aceea folosirea de protectie solara este la fel de importanta si in perioada sezonului de iarna.

 



2. Care sunt efectele negative ale expunerii necontrolate la radiatiile UV in timpul iernii si cum pot fi prevenite?

Efectele negative ale expunerii necontrolate la radiatiile UV in timpul iernii sunt similare cu cele din perioada insorita. Expunerea excesiva la soare poate cauza atat efecte imediate, cat si efecte pe termen lung.
Ca efect imediat, expunerea UV poate cauza arsuri solare sau alergii solare chiar si in perioada de iarna. In special arsurile solare la nivelul fetei sunt frecvente in aceasta perioada, in timpul activitatilor outdoor, precum sporturile de iarna.

Efectele pe termen lung pot fi: 
● accentuarea fotoimbatranirii, prin reducerea productiei de colagen si elastina la nivelul pielii, scaderea elasticitatii pielii, aparitia de riduri, modificari pigmentare (precum petele solare, melasma) si vasculare (venectazii),  piele cu aspect tern si neuniform
● inducerea sau agravarea afectiunilor pigmentare, cum ar fi melasma si a celor vasculare, precum rozaceea
● aparitia de leziuni premaligne (keratoze actinice) sau de cancere cutanate, cum ar fi carcinoamele bazocelulare, spinocelulare si melanomul - expunerea cumulativa la soare fiind principalul factor de risc pentru aparitia acestor afectiuni.

Toate aceste efecte pot fi prevenite prin folosirea zilnica de produse de protectie solara pe toate zonele fotoexpuse, alaturi de alte metode de protectie solara, precum evitarea expunerii prelungite la soare, folosirea de imbracaminte de protectie si  de ochelari de soare cu protectie UV.


ce este nisip kinetic

 

3. Cum se diferentiaza necesitatile de protectie solara in timpul iernii fata de vara in ceea ce priveste pielea si ochii nostri?

Indiferent de anotimp, este recomandat sa folosim produse de protectie solara cu spectru larg, cu SPF minim 30 si protectie ridicata anti-UVA, diferenta principala fiind mai degraba textura produselor folosite.
In timp ce in perioada de vara preferam texturile foarte usoare, care se absorb rapid, in perioada de iarna pielea poate fi mai uscata si expusa la factori iritanti precum temperaturile joase, umiditate scazuta  si vant, din acest motiv putem alege produse cu consistenta mai cremoasa, care contin si ingrediente care ajuta la hidratarea pielii si protejarea barierei cutanate.

In zilele in care petrecem putin timp afara putem alege produse cu SPF minim 30, protectie anti-UVA, ca de exemplu produsele coreene, care au o textura ultra-usoara, placuta, cu ingrediente hidratante, insa sa nu uitam sa le reaplicam, ideal la interval de 2-3 ore, in caz ca persista expunerea solara. Iar daca petrecem mult timp afara intr-un mediu cu expunere solara mai ridicata, cum ar fi o vacanta la schi cu multa zapada si altitudine ridicata, sa punem in bagaj un produs cu SPF 50+, protectie ridicata anti-UVA si rezistent la apa si transpiratie, deoarece astfel de produse ne ofera rezistenta si protectie mai indelungata in timp. 
Cu toate acestea, sa nu uitam sa reaplicam protectia solara in pauzele de schi si sa ne luam cu noi si un balsam de buze cu protectie UV. Indiferent de produsul ales, cantitatea de protectie solara aplicata este cel mai important factor. 
Cantitatea necesara de aplicat este 2mg/cm2, ceea ce se traduce ca aproximativ 2 lungimi de degete pentru fata sau trei lungimi pentru fata si gat pentru produsele de tip crema sau lotiune, insa este important sa citim indicatiile de aplicare de pe ambalajul produsului, deoarece acestea pot varia.  Atentie, daca aplicam doar jumatate din cantitatea indicata, vom obtine doar aproximativ o treime din protectia solara inscriptionata pe ambalaj.

In cazul protectiei pentru ochi, e important sa alegem ochelari de soare care ofera protectie de 100% impotriva razelor UV, avand inscriptia de UV400 sau “UV absorption up to 400nm.” 
Ce inseamna exact aceste numere?
Soarele emite trei tipuri de unde ultraviolete: UVA, UVB si UVC. Toate aceste unde au o lungime de 400 de nanometri sau mai mica, dar UVC este absorbit de atmosfera terestra, asa ca UVA si UVB sunt cele de care trebuie sa ne protejam (atat pielea, cat si ochii). O pereche de ochelari cu eticheta UV 400 va absorbi lungimi de unda de pana la 400 de nanometri, adica 100% din razele UVA si UVB. O lentila mai inchisa la culoare nu inseamna o protectie mai buna impotriva razelor solare, deoarece culoarea lentilei nu este corelata cu protectia UV.
Similar, desi lentilele polarizate reduc reflectiile si ofera vizibilitate mai buna in timpul condusului, polarizarea nu ofera protectie UV.

 

Expunerea la soare timp de aproximativ 10-15 minute primavara si vara cu fata, bratele sau picioarele neprotejate se considera a fi suficienta pentru a produce cantitatea necesara de vitamina D.

 



4. Ce metode si produse sunt disponibile pentru a asigura o protectie solara adecvata pe timpul iernii? Exista recomandari specifice pentru fiecare tip de piele?

In primul rand produsele de protectie solara existente pe piata sunt foarte performante si ofera protectie eficienta, cu conditia sa fie folosite corect.
Totusi, deoarece pot interveni erori in aplicarea acestor produse (nu aplicam protectie solara pe toate suprafetele fotoexpuse, nu aplicam cantitate suficienta, nu reaplicam suficient de des), este recomandat sa luam si masuri suplimentare de protectie solara, precum evitarea expunerii solare in special in jurul amiezii si purtarea de imbracaminte de protectie (manusi, sapca, ochelari de soare/schi cu protectie UV).

Persoanele cu ten gras sau mixt vor prefera produse cu textura mai lejera de lotiune, gel sau spuma, care se absorb rapid si nu lasa film lipicios pe suprafata pielii, in timp de persoanelor cu ten uscat li se potrivesc produsele de tip crema, care ofera si hidratare si protejeaza bariera cutanata.

Alegerea filtrelor solare tine in mare parte de preferintele utilizatorului, dar ca ghid general: filtrele inorganice (fizice) sunt o alegere buna pentru cei cu ten sensibil, deoarece comporta un risc scazut de reactii alergice sau iritative, dar pot avea textura mai densa si pot lasa film albicios pe suprafata pielii, in timp ce produsele cu filtre organice (chimice) au in general o textura mai lejera.

Daca ne confruntam cu afectiuni pigmentare, precum melasma, fotoprotectia este cruciala: expunerea la radiatii UV poate accentua pigmentarea pielii, in special in cazul fototipurilor mai inchise. Produsele de fotoprotectie ce contin oxizi de fier sau antioxidanti sunt o alegere inspirata in acest caz. 
De asemenea, este important sa alegem produse fara iritanti, precum alcoolul denaturat, uleiurile esentiale sau parfumul, pentru a minimiza riscul de iritatie sau deteriorare a barierei cutanate.

 



5. Ce metode si produse sunt disponibile pentru a asigura o protectie solara adecvata pe timpul iernii? Exista recomandari specifice pentru fiecare tip de piele?

Vitamina D este importanta in primul rand pentru mentinerea sanatatii oaselor, prin reglarea nivelului de calciu, insa are si o serie de alte beneficii demonstrate, contribuind la sanatatea sistemului cardiovascular si preventia unor boli, precum anumite tipuri de cancer.
Necesarul de vitamina D poate fi obtinuta prin expunerea pielii la raze UVB, din alimentatie si prin suplimente alimentare.

Cand pielea este expusa la soare, produce vitamina D. Razele ultraviolete B (UVB) cu lungime de unda cuprinsa intre 270-300nm  interactioneaza cu o proteina numita 7-DHC din piele, transformandu-l in vitamina D3, forma activa a vitaminei D. Cantitatea de vitamina D produsa variaza in functie de factori precum locatia geografica (latitudinea), perioada anului, momentul zilei si culoarea pielii.
Nu este demonstrat ca protectia solara ar impiedica complet absorbtia vitaminei D, deoarece un produs cu SPF 50 filtreaza 98% din radiatiile solare in conditii ideale, in care este aplicat si reaplicat in cantitate corecta in fiecare zi, pe absolut toate suprafetele fotoexpuse. In realitate, desi tot mai multi pacienti devin constienti de importanta protectiei solare in special la nivelul fetei, majoritatea nu aplica aceste produse zilnic pe toate zonele fotoexpuse, precum bratele sau gatul.

Deficit de vitamina D inseamna un nivel sub 30ng/ml. In afara de expunerea la razele solare, putem suplimenta nivelul de vitamina D din alimente si suplimente, in special in perioada de iarna.
Nu exista un consens global legat de suplimentarea vitaminei D, recomandarile variaza in functie de tara si entitatile emitente de recomandari. European Food Safety Authority (EFSA) recomanda 15 micrograme  (600 IU) de vitamina D pe zi in cazul unui adult. Din fericire sunt disponibile pe scara larga suplimente de vitamina D usor de administrat, atat sub forma de tablete cat si sub forma de sprayuri sau picaturi.
Vitamina poate fi gasita si in surse alimentare, precum pestele gras (somon, macrou, sardine,  pastrav, hering), galbenusul de ou, ficatul de vita, branzeturile si alimentele fortificate (ex. lapte, iaurt).
Concluzia: expunerea de scurta durata a unei parti din corp la soare (10-15 minute), cu evitarea orelor pranzului, de aproximativ 3 ori pe saptamana este suficienta pentru sinteza vitaminei D, insa nu este justificat sa petrecem mult timp la soare doar pentru productia acesteia, deoarece efectele secundare ale expunerii solare indelungate depasesc beneficiile.

 



Concluzie:

Soarele, chiar si in cele mai reci zile de iarna, poate avea un impact semnificativ asupra sanatatii pielii. Folosind creme sau lotiuni cu factor de protectie solara, purtand haine adecvate si luand masuri de precautie, puteti evita daunele potentiale cauzate de radiatiile ultraviolete.
Iarna este un moment minunat pentru a va bucura de sporturi de iarna si plimbari in aer liber, dar faceti-o cu intelepciune. Protejati-va pielea si veti continua sa straluciti in sezonul rece, fara a sacrifica sanatatea pielii voastre. Asa ca, indiferent de temperaturile scazute sau de zilele cu nori, nu subestimati importanta protectiei solare in timpul iernii.

 

 


Articolul de blog cu tema - Importanta protectiei solare pe timpul iernii - a fost realizat in colaborare cu Dr. Melinda Fabian, medic specialist dermatologie.

Mai jos ti-am pregatit gama noastra de produse utile pentru protectia solara in sezonul de iarna. Cu noi ai Si ce trebuie si ce vrei!
#onestopshop #magazinulfamilieitale

 

Ne dorim ca informatiile scrise, imaginile si elementele grafice prezentate in articolul nostru sa-ti fie de folos. Acestea vor fi considerate doar o informare generala, ele nu substituie in niciun caz o recomandare specializata. Iti recomandam ca inainte de a actiona sub orice forma, ca urmare a unei informatii prezentate in articolul nostru, sa apelezi prioritar la recomandarile unui specialist din domeniul vizat de textul redactat!

 

  • ● Factors that affect UV radiation levels. Cancer Council NSW. (2021, June 24). https://www.cancercouncil.com.au/cancer-prevention/sun-protection/understanding-uv-radiation/factors-that-affect-uv-radiation-levels/#:~:text=UV%20radiation%20is%20 greatest%20in,and%20UV%20 levels%20are%20 lower.
  • ● Thieden, E., Philipsen, P. A., & Wulf, H. C. (2005). Ultraviolet radiation exposure pattern in winter compared with summer based on time-stamped personal dosimeter readings. British Journal of Dermatology, 154(1), 133–138. https://doi.org/10.1111/j.1365-2133.2005.06961.x
  • ● Dolan, M. (2023, November 6). Seasonal UV changes and protecting our skin. Irish Skin Foundation. https://irishskin.ie/2021/08/16/seasonal-uv-changes-and-protecting-our-skin/
  • ● Nishimura, K., Ikehata, H., Douki, T., Cadet, J., Sugiura, S., & Mori, T. (2020). Seasonal differences in the UVA/UVB ratio of natural sunlight influence the efficiency of the photoisomerization of (6‐4) photoproducts into their Dewar Valence isomers. Photochemistry and Photobiology, 97(3), 582–588. https://doi.org/10.1111/php.13361
  • ● Long, C. (2024, January 3). Winter Sunscreen Secrets: Why Uva Rays are sneaky year-round - dermassociates ltd: Belleville, Illinois. Dermassociates Ltd | Belleville, Illinois. https://dermassociatesltd.com/winter-sunscreen-secrets-why-uva-rays-are-sneaky-year-round/
  • ● A guide to the UV index. (n.d.). https://www.epa.gov/sites/default/files/documents/uviguide.pdf
  • ● Ultraviolet (UV) radiation / ozone frequently asked questions. Ultraviolet (UV) / Ozone Frequently Asked Questions. (n.d.). http://www.bom.gov.au/uv/faq.shtml
  • ● World Health Organization. (n.d.). Radiation: Ultraviolet (UV) radiation. World Health Organization. https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/radiation-ultraviolet-(uv)
  • ● Boyd, K. (2021, September 5). Tips for choosing the best sunglasses. American Academy of Ophthalmology. https://www.aao.org/eye-health/glasses-contacts/sunglasses-3
  • ● U.S. Department of Health and Human Services. (n.d.). Protecting your eyes from the Sun’s UV light. National Eye Institute. https://www.nei.nih.gov/about/news-and-events/news/protecting-your-eyes-suns-uv-light
  • ● Boyd, K. (2021, September 5). Tips for choosing the best sunglasses. American Academy of Ophthalmology. https://www.aao.org/eye-health/glasses-contacts/sunglasses-3
  • ● Sander, M., Sander, M., Burbidge, T., & Beecker, J. (2020). The efficacy and safety of sunscreen use for the prevention of skin cancer. Canadian Medical Association Journal, 192(50). https://doi.org/10.1503/cmaj.201085
  • ● Vitamin D: EFSA sets dietary reference values. European Food Safety Authority. (n.d.). https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/161028
  • ● Raymond-Lezman, J. R., & Riskin, S. I. (2023). Benefits and risks of sun exposure to maintain adequate vitamin D Levels. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.38578
  • ● Fraile Navarro, D., López García‐Franco, A., Niño de Guzmán, E., Rabassa, M., Zamanillo Campos, R., Pardo‐Hernández, H., Ricci‐Cabello, I., Canelo‐Aybar, C., Meneses‐Echavez, J. F., Yepes‐Nuñez, J. J., Kuindersma, J., Gich Saladich, I., & Alonso‐Coello, P. (2021). Vitamin D recommendations in clinical guidelines: A systematic review, Quality Evaluation and analysis of potential predictors. International Journal of Clinical Practice, 75(11). https://doi.org/10.1111/ijcp.14805

Data ultimei actualizari: 22-02-2024

Gama noastra de produse utile pentru Protectia solara pe timpul iernii

Vezi Politica confidentialitate date personale

Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.