Stafide (informatii utile)

ce este nisip kinetic

Stafidele sunt in mod natural dulci si bogate in zahar si calorii, dar contin si fibre, antioxidanti si minerale importante precum fierul, fiind o alternativa sanatoasa la alte dulciuri procesate, daca sunt consumate cu moderatie.

 

 

 

Beneficiile stafidelor pentru sanatate

 

 

Cu siguranta ai auzit despre aceste mici comori dulci si delicioase - stafidele! Dar stiai ca, pe langa gustul lor minunat, stafidele vin cu o serie de beneficii pentru sanatate?
In acest articol, vom avorda cu atentie beneficiile remarcabile ale stafidelor si modul in care pot imbunatati calitatea vietii. De la aportul lor generos de fibre si vitamine esentiale la rolul in mentinerea sanatatii oaselor si a sistemului digestiv, stafidele merita cu siguranta sa fie incluse intr-o dieta echilibrata.


Ce sunt stafidele?

Stafidele sunt de fapt struguri uscati, obtinuti prin indepartarea apei din fruct fie prin uscare la soare, fie prin uscare industriala. Acest proces concentreaza nutrientii din struguri, facand stafidele o sursa bogata de vitamine, minerale, fibre si antioxidanti.


Cum se obtin stafidele si de cate feluri sunt?

Ei bine, exista doua metode principale de obtinere a stafidelor:
Uscare la soare: Strugurii sunt asezati pe gratare sau pe panze si lasati la soare sa se usuce timp de cateva zile sau saptamani.
Uscare industriala: Strugurii sunt asezati in uscatoare industriale, unde sunt supusi la temperaturi ridicate timp de cateva ore.

Cu siguranta ai observat ca stafidele au culori diferite si acest lucru se datoreaza faptului ca provenienta este diferita. Culoarea este data in functie de soiul de struguri din care sunt obtinute. Cele mai comune tipuri de stafide sunt:
Stafidele negre: sunt obtinute din struguri negri, cum ar fi Cabernet Sauvignon sau Merlot.
Stafidele albe: sunt obtinute din struguri albi, cum ar fi Muscat Blanc sau Chardonnay.
Stafidele verzi: sunt obtinute din struguri verzi, cum ar fi Sauvignon Blanc sau Pinot Grigio.


stafide


Stafidele: Beneficii nutritionale

Exista mai multi factori de luat in considerare atunci cand se analizeaza beneficiile nutritionale ale stafidelor, deoarece trebuie luat in ecuatie, atat aspectele pozitive, cat si cele negative, pentru a stabili daca avantajele lor depasesc eventualele riscuri. 

● Valori nutritionale:

Calorii: 129, Proteine: 1.42 g, Grăsimi: 0.11 g, Carbohidrați: 34.11 g, Zaharuri: 28.03 g, Fibre alimentare: 1.9 g, Vitamina C: 1 mg, Calciu: 27 mg, Fier: 0.77 mg, Magneziu: 15 mg, Potasiu: 320 mg, Fosfor: 42 mg, Sodiu: 11 mg.

● Zahar si calorii
O jumatate de cana de stafide contine aproximativ 217 de calorii si 47 de grame de zahar. Pentru comparatie, in general o cutie de 330 de ml de suc are in jur de 150 de calorii si 33 de grame de zahar.
Din aceasta perspectiva, stafidele nu se incadreaza neaparat in categoria gustarilor cu continut scazut de calorii sau zahar. Nu este de mirare ca sunt adesea denumite "dulciuri naturale".
Cantitatile semnificative de zahar si calorii sunt caracteristice fructelor uscate, motiv pentru care este crucial sa se monitorizeze cantitatea de stafide consumata intr-o singura portie.
Pentru sportivii de anduranta, stafidele reprezinta o alternativa excelenta la produsele costisitoare, cum ar fi jeleurile si gelurile energetice. Acestea ofera o sursa rapida de carbohidrati necesari si pot imbunatati performanta.

Un studiu din 2011 a demonstrat ca stafidele au fost la fel de eficiente ca si o anumita marca de bomboane jeleu in imbunatatirea performantelor sportivilor implicati in exercitii de anduranta de intensitate moderata sau ridicata.

Fibre
Jumatate de cana de stafide iti furnizeaza aproximativ 3,3 grame de fibre, echivalentul a aproximativ 10 pana la 24% din necesarul zilnic, in functie de varsta si sex.
Fibrele contribuie la procesul de digestie prin inmuierea si cresterea volumului si dimensiunii scaunului. Scaunele mai consistente sunt mai usor de eliminat si pot ajuta la prevenirea constipatiei. De asemenea, fibrele te mentin satul pentru o perioada mai lunga de timp, deoarece incetinesc golirea stomacului. Daca incerci sa slabesti, consumul de alimente bogate in fibre poate fi un ajutor. Fibrele au, de asemenea, un rol important in ceea ce priveste nivelurile de colesterol. Se stie ca fibrele alimentare reduc nivelurile de colesterol "rau" de tipul lipoproteinei cu densitate mica (LDL).

Fier
Stafidele sunt o sursa valoroasa de fier. Jumatate de cana de stafide contine aproximativ 1,3 miligrame de fier, reprezentand aproximativ 7% din necesarul zilnic recomandat pentru majoritatea femeilor adulte si 16% pentru barbatii adulti. Fierul contribuie esential in productia de globule rosii si in ajutorul acestora la transportul oxigenului catre celulele corpului. Este important sa consumi suficient fier pentru a preveni anemia determinata de deficienta de fier.

● Calciu si bor

Stafidele contin aproximativ 45 de miligrame de calciu intr-o portie de jumatate de cana, asigurand aproximativ 4% din necesarul zilnic. Calciul este vital pentru sanatatea oaselor si a dintilor. Daca esti o femeie la postmenopauza, stafidele pot fi o gustare excelenta, deoarece calciul poate ajuta la prevenirea osteoporozei, o afectiune caracterizata prin pierderea masei osoase care apare de obicei odata cu inaintarea in varsta.
In plus, stafidele contin o cantitate semnificativa de bor, un element in cantitati mici. Borul colaboreaza cu vitamina D si calciul si pot contribui la mentinerea sanatatii oaselor si articulatiilor.

● Antioxidanti

Stafidele reprezinta o sursa exceptionala de substante chimice naturale numite fitonutrienti, precum fenolii si polifenolii. Acesti nutrienti sunt considerati antioxidanti. Antioxidantii ajuta la eliminarea radicalilor liberi din sange si pot preveni deteriorarea celulelor si a ADN-ului, contribuind astfel la reducerea riscului de boli precum cancerul, bolile de inima si accidentele vasculare cerebrale.

Compusi antimicrobieni
Un studiu din 2009 a observat ca stafidele contin fitochimicale care pot promova sanatatea dintilor si gingiilor. Fitochimicalele din stafide, cum ar fi acidul oleanolic, acidul linoleic si acidul linolenic, combat bacteriile din gura care duc la formarea cariilor dentare. Cu alte cuvinte, consumul de stafide in locul gustarilor bogate in zahar, poate contribui la mentinerea unui zambet sanatos.


Cum se pot consuma stafidele

Stafidele pot fi savurate in mod direct fara alti adjuvanti sau pot fi adaugate intr-o varietate de preparate culinare. De la micul dejun, la deserturi si la cine sarate, exista numeroase posibilitati. Iata cateva idei despre cum poti sa incorporezi stafidele in dieta ta alimentara:
•    Stafidele adauga un gust excelent la aproape orice tip de unt obtinut din nuci. Incearca sa prepari unt de caju cu scortisoara si stafide daca doresti sa incerci ceva nou. 
•    Poti da savoare salatei de pui presarand cateva stafide si mere dulci. 
•    Contrar credintei populare, granola este usor de preparat acasa. Iar stafidele sunt intotdeauna o adaugare excelenta la reteta obisnuita de granola. 
•    De asemenea, pot fi adaugate in iaurt sau in terciul de ovaz, pentru un plus de gust.
•    Muffinurile cu dovleac, stafide si seminte de in sunt pline de fibre sanatoase. Acestea sunt doar cateva retete culinare la care poti adauga cu succes stafidele.

 

Cum sa-ti obtii propriile stafide:
Vrei sa obtii propriile stafide, direct la tine acasa? Nimic mai simplu:
Pasul 1. Achizitioneaza catva struguri cu boaba mica precum Chasselas doré.
Pasul 2. Elimina tulpinile.
Pasul 3. Spala-i in apa rece.
Pasul 4. Asaza-i pe o tava pe care o vei plasa undeva afara. Este important ca ziua sa fie insorita si uscata (functioneaza cel mai bine daca tava are gauri sau crapaturi pentru circulatia aerului).
Pasul 5. Rotiti strugurii pentru a te asigura de o expunerea uniforma la soare.
In doar doua sau trei zile, veti avea propriile stafide. Pofta buna!

 


Contraindicatii sau precautii

Stafidele sunt, in general, sigure pentru consum. Cu toate acestea, persoanele cu diabet sau cu alte afectiuni medicale ar trebui sa consulte un medic inainte de a consuma stafide.


Concluzie:

Stafidele sunt o gustare sanatoasa si delicioasa care ofera o serie de beneficii pentru sanatate. Acestea sunt o sursa bogata de nutrienti, inclusiv vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Stafidele pot ajuta la imbunatatirea sanatatii digestive, cardiovasculare, osoase, cognitive si dentare. Desigur, ca orice fruct uscat, consumul excesiv poate fi nesanatos din cauza continutului lor ridicat de zahar si calorii.


Mai jos ti-am pregatit gama noastra de stafide delicioase. Cu noi ai Si ce trebuie si ce vrei!
#onestopshop #magazinulfamilieitale

 

Ne dorim ca informatiile scrise, imaginile si elementele grafice prezentate in articolul nostru sa-ti fie de folos. Acestea vor fi considerate doar o informare generala, ele nu substituie in niciun caz o recomandare specializata. Iti recomandam ca inainte de a actiona sub orice forma, ca urmare a unei informatii prezentate in articolul nostru, sa apelezi prioritar la recomandarile unui specialist din domeniul vizat de textul redactat!

 

  • ● www.healthline.com/health/food-nutrition/are-raisins-good-for-you#takeaway
  •  www.webmd.com/diet/raisins-good-for-you
  •  www.medicalnewstoday.com/articles/325127

Data ultimei actualizari: 15-12-2023

Gama noastra de produse din categoria Stafide

Vezi Politica confidentialitate date personale

Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.