Seleniu (ingrediente active)

Desi poate nu ai auzit niciodata de seleniu, afla ca acest nutrient mai putin cunoscut este vital pentru sanatatea omului, intervenind in foarte multe procese metabolice.

 

 

 

 

Seleniul - beneficii si doze recomandate

 

 

 

 

Seleniul este un oligomineral, ceea ce inseamna ca organismul are nevoie de el doar intr-o cantitate redusa. Se gaseste in mod natural in alimente sau ca supliment. Seleniul este o componenta esentiala a diferitelor enzime si proteine, numite selenoproteine, care ajuta la sinteza ADN-ului si protejeaza organismul impotriva deteriorarii oxidative si a infectiilor. Aceste proteine sunt implicate si in functia de reproducere si in metabolismul hormonilor tiroidieni.


Ce trebuie sa stii despre Seleniu

Organismul stocheaza de obicei o parte din seleniu in tesuturi, in special in muschii scheletici. Cele mai importante surse, fac referire la nucile braziliene, fructele de mare si carnea. Cantitatea de seleniu din alimente depinde foarte mult de concentratia solului si a apei cu acest element chimic.

Seleniul si iodul au o relatie sinergica care este deosebit de importanta pentru o tiroida sanatoasa. Iodul este o componenta a hormonului tiroidian, iar seleniul ca selenoproteina ajuta la transformarea hormonului tiroidian in forma sa activa. Ambele oligoelemente sunt necesare tiroidei in cantitati adecvate; prea mult din unul dintre cei doi, poate contribui la o deficienta a celuilalt.

Suplimentele cu seleniu sunt promovate pentru foarte multe beneficii, inclusiv stimularea functiei imunitare, imbunatatirea aspectului parului si unghiilor si sustinerea unei tiroide sanatoase. Adesea seleniul este asociat si cu alte vitamine antioxidante, cum ar fi vitamina E sau C. Aceste suplimente contin de obicei intre 100-400 de micrograme de seleniu pe doza (nivelul de aport superior tolerabil este de 400 de micrograme). Cu toate acestea, daca o persoana nu prezinta un risc ridicat de deficienta, nu exista o dovada clara ca administrarea unei cantitati mai mari de seleniu promoveaza beneficiile pentru sanatate!
 



Beneficiile Seleniului
Seleniul este necesar doar in cantitati mici, dar joaca un rol major in procesele importante din organismul uman, inclusiv in metabolism si functia tiroidiana.

Antioxidantii sunt compusi ce provin din alimente si care au rolul de a preveni deteriorarea celulelor cauzata de radicalii liberi. Asadar, seleniul functioneaza prin neutralizarea radicalilor liberi in exces si prin protejarea celulelor de posibilele daunele cauzate de stresul oxidativ.

O dieta bogata in seleniu poate ajuta la mentinerea unui sistem cardiovascular sanatos, deoarece nivelurile scazute de seleniu s-au reflectat intr-un risc crescut de boli cardiovasculare.

Seleniul poate fi important si pentru buna functionare a glandei tiroide, plecand de la aspectul ca, tesutul tiroidian contine cea mai mare cantitate de seleniu, comparativ cu orice alt organ din corpul uman.

De asemenea poate sustine si sistemul imunitar. Cercetarile efectuate au demonstrat ca seleniul contribuie la cresterea raspunsului imun al organismului, prevenind inflamatiile si luptand impotriva virusurilor si bacteriilor.

 



Surse naturale de Seleniu

Urmatoarele alimente sunt surse bune de seleniu: fructele de mare, tonul, orezul brun, oul, nucile braziliene, ciupercile, sardinele si ficatul de vita.

Bine de stiut:

   Nuci braziliene: cca. 28 de grame furnizeaza 544 mcg
    Ton: aproximativ 90 g de ton galben, gatit uscat, contine 92 mcg
   Halibut copt: 90 g gatit uscat, contine 47 mcg
   Orez brun fiert: o cana contine 19 mcg.
   Ou: un ou mare contine 15 mcg.
   Paine alba: o felie ofera 10 mcg.

 



Doza optima de Seleniu

Doza zilnica recomandata pentru seleniu este de 55 mcg pe zi pentru majoritatea adultilor. In timpul sarcinii, femeile ar trebui sa consume 60 mcg, iar in timpul alaptarii 70 mcg de seleniu pe zi.

Varsta Barbati Femei
Copii
0-6 luni     15 mcg
1-3 ani     20 mcg
4-8 ani     30 mcg
9-13 ani     40 mcg
14+ 55  mcg 55  mcg  
Femei insarcinate/lactatie - 60 mcg/70  mcg -
Doza zilnica recomandata de Seleniu exprimata in mcg /Sursa: Recommended Dietary Allowance

 

Deficitul de seleniu poate fi greu de diagnosticat de catre medici. Aceasta situatie apare din cauza faptului ca nu exista un test disponibil pe scara larga pentru aceasta analiza. In unele cazuri, medicul poate masura nivelurile de glutation peroxidaza. Aceasta este o enzima care necesita seleniu pentru a functiona optim. Este important de retinut ca deficienta de seleniu este rara la nivel mondial si deseori este nevoie de ani de zile pentru a se dezvolta o asemenea carenta.

Insa exista doua afectiuni care sunt asociate cu deficienta severa de seleniu: 1) boala Keshan, un tip de cardiomiopatie sau boala muschiului inimii; 2) boala Kashin-Beck, o forma de osteoartrita. Simptome: greata, varsaturi, dureri de cap, stare psihica alterata, confuzie, letargie, convulsii, coma.

Pericolele consumului excesiv de seleniu
Desi seleniul este necesar pentru o sanatate buna, absorbtia sa in cantitati prea mari poate fi periculoasa. De fapt, consumul in doze mari de seleniu poate fi toxic si uneori chiar fatal.

Desi toxicitatea seleniului este rara, este important sa respecti cantitatea recomandata de 55 mcg pe zi si sa nu depasesti niciodata limita superioara tolerabila de 400 mcg pe zi. Nucile braziliene contin o cantitate foarte mare de seleniu. Cu toate acestea, este mult mai probabil ca toxicitatea sa apara din cauza administrarii de suplimente, decat din cauza consumului de alimente care au un continut ridicat de seleniu.

Semnele de toxicitate cu seleniu includ: pierderea parului, ameteala, greata, varsaturile, inrosirea fetei, dureri musculare. In cazurile severe, toxicitatea acuta a seleniului poate duce la simptome intestinale si neurologice grave: atac de cord, insuficienta renala si chiar deces.




Efecte adverse

Luat in doze normale, de obicei seleniul nu prezinta efecte secundare. O supradoza de seleniu poate provoca: respiratie urat mirositoare, febra si greata, precum si probleme cu ficatul, rinichii si inima. In doze foarte mari, seleniul poate provoca decesul.



Interactiuni posibile cu alte medicamente

Seleniul poate interactiona cu alte medicamente si suplimente, cum ar fi unele antiacide, medicamente pentru chimioterapie, corticosteroizi, niacina, medicamente cu statine care scad colesterolul si pilulele contraceptive.

Atentie! Utilizarea suplimentelor ar trebui tratata sub aspect particular si verificata de un profesionist din domeniul sanatatii, cum ar fi un dietetician, farmacist sau medic. Niciun supliment nu este destinat sa trateze, sa vindece sau sa previna vreo boala.
Suplimentele alimentare nu inlocuiesc un mod de viata sanatos si o dieta echilibrata. Cititi cu atentie prospectul si informatiile de pe ambalajul produsului.


Mai jos ti-am pregatit gama noastra de produse cu continut de seleniu. Pentru alegeri potrivite si griji mai putine!

 


 

Ne dorim ca informatiile scrise, imaginile si elementele grafice prezentate in articolul nostru sa-ti fie de folos. Acestea vor fi considerate doar o informare generala, ele nu substituie in niciun caz o recomandare specializata. Iti recomandam ca inainte de a actiona sub orice forma, ca urmare a unei informatii prezentate in articolul nostru, sa apelezi prioritar la recomandarile unui specialist din domeniul vizat de textul redactat!

 

  • ● Supplements Selenium-medicalnewstoday.com
  • ● Selenium deficiency-healthline.com
  • ● Selenium-hsph.harvard.edu
  • ● Supplement guide Selenium-webmd.com

 


Data ultimei actualizari: 03-10-2022

Gama noastra de produse ce contin Seleniu

Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.